Sunday, October 10, 2010

Berbahasa.


 "Kepada yang Islam,sila ke sini sekarang kita solat berjemaah,kepada yang BELUM ISLAM sila ke slot moral bersama Tuan Sami." lantang suara Ustaz Rahim di corong hailer.
arahan tersebut diulang berkali-kali.

saya terkesima sesaat. ada satu perasaan yang aneh menyelinap di hati. eh,indahnya kata-kata ustaz. belum pernah saya mendengarkan panggilan 'belum islam' digelarkan kepada non-muslim yang biasanya kita sebut sebagai 'bukan-islam'. Eh,indahnya! saya terdiam. saya cuba membayangkan perasaan sahabat-sahabat 'belum islam' yang mendengar. apakah perasaan mereka?saya tahu,saya yakin ada yang 'terasa' sesuatu. sedang saya sendiri jadi 'semacam'. mungkin mereka akan merasa 'ada apa dengan islam sampai aku digelar 'belum Islam'?seolahnya mereka kerugian sesuatu. ya,itu yang saya rasakan dan yakin mereka juga merasakan yang sama.
anda juga kalau anda berada di tempat kejadian.

Sebelum ini,saya tidak pernah menyangka besarnya pengaruh bahasa dalam penyampaian sesuatu mesej. maksud saya,sudah tentu bahasa digunakan sebagai alat komunikatif dan penyampaian maklumat tetapi saya tidak pernah melihat signifikan di sebalik 'pemilihan gaya bahasa 'tertentu dalam memberikan impak yang berbeda kepada audiensnya.

[ei.gelinya bila saya cakap dengan serius. saya tak suka bila saya serius. nampak aneh. dan macam orang tua yang membosankan.tapi saya dah dewasa jadi wajar serius-serius.oke,continue]

Dulu saya selalu rasa orang yang bercakap dengan bahasa yang indah dan tersusun serta 'bijaksana' ini adalah orang yang tua dan membosankan. 

Tapi kini,mungkin sebab saya kian matang dan sikit hari lagi sudah layak mengundi ,ahem,ahem. dah boleh pilih kerajaan yang saya mahu walau cuma satu undi. InsyaAllah boleh meng'hijau'kan lagi bumi tuhan ini.[wink]

apa-apa pun,sedar atau tidak ,penggunaan bahasa yang sesuai penting dalam dakwah islamiah. saya tahu saya bukanlah orang yang cukup layak berbicara perihal dakwah tapi sebagai seorang mad'u dakwah sebelum ini saya dapat menyimpulkan betapa besar peranan bahasa yang indah dalam dakwah.

seorang da'ie perlu juga pandai bersastera. ayat yang indah dan cantik boleh menarik perhatian siapa saja. saya boleh berjalan menatap buku sampai nyaris terjatuh ditangga kerana tak lepas dan asyik menatap tulisan Aidh Al Qarni . saya sampai menitis air mata dengan gaya bahasanya yang meruntun hati. bacalah,Pesanan Orang Berdosa terbitan Al Hidayah.

beliau kerap menggunakan syair-syair Arab untuk menyampaikan mesejnya,
antaranya,
" Jika ucapan orang dengki membuatmu bahagia,
Jika engkau reda maka luka tak akan terasa"
-Al Mutanabbi

syair ini sangat mengesankan saya sehingga saya pegang bait-bait ini sebagai pegangan. Maksudnya hati orang yang teguh imannya dan hanya mahu kan keredhaan Allah sudah tidak peduli tindakan manusia lain kepadanya. Jika kita memandang perkara itu seperti tiada apa-apa,ditusuk,ditikam pun kita akan tersenyum.Dan apa saja yang berlaku di dunia,kalau kita redha,nescaya apa pun tak terasa. Inilah panduan bagi yang selalu berdiri tepi jambatan mengira-ngira untuk satu hari terjun akibat stress. Belajarlah untuk redha.
Sekrang saya malahan makin memandang orang yang tinggi keelokan bahasanya. Saya teringat pertama kali berjumpa Dr Siddqi Fadzil dalam satu seminar AL Quran baru-baru ini. dia membawakan satu madah yag cukup indah dalam membicarakan tentang kedudukan seseorang pemimpin dan rakyatnya.

                    Yang didahulukan selangkah
                    yang ditinggikan seranting
                    yang dilebihkan serambut

          murabbi saya,kalau saya layak menjadi mutarabbinya, juga antara contoh manusia yang boleh berbicara dengan cukup indah. spontan tapi ayat-ayatnya tersusun bak membaca petikan teks sastera yang telah dikarang.maka ayat-ayat sebegitu lah yang benar-benar menyapa qalbu manusia-manusia yang bertamu di majlis kuliahnya. sedang saya tenggelam dalam tangisan sendiri,saya seakan-akan mendengar sedu-sedan keinsafan sahabat-sahabt yag lain. sampai tamatnya kuliah,berpaling ke belakang,semua orang mukanya merah saga[bukan merahmu bara semangat waja]. 

itu kesan pertuturan yang tersusun bahasanya,pemilihan kata yang sesuai,dan nada yang baik,dan HATI YANG IKHLAS.kata-kata yang elok dan ikhlas menyentuh hati,bukan telinga.

Bagi saya,orang yang diberi hikmah akan bercakap dengan kata-kata yang paling indah. ringkas,tapi cukup indah dan padat. Dan siapalah yang paling diberi hikmah dalam hal ini melainkan baginda Nabi yang ternyata bukan insan biasa seperti kita. Jawami'ul kalim..itulah sifat kata-kata yang terbit dari bibir Rasulullah.Pendek,ringkas tapi penuh padat dengan mesej yang ingin disampaikan.

Para ulama' bercakap dengan bahasa-bahasa yang indah. Imam Ghazali,kerap menggunakan madah-madah yang menarik dalam tulisannya. ANtara yang paling saya ingat ialah semasa menceritakan bab ilmu yang tidak diamalkan dalam Ayyuhal Walad,beliau memetik syair Parsi,
"Seandainya engkau menimbang dua ribu kati arak,maka engkau tidak akan mabuk sehingga bila engkau meminumnya."
 mahu saja saya coretkan semua kata-katanya yang saya kira indah,bukan petikan syair bahkan kata-katanya sendiri tapi terlalu banyak. nasihatnya menusuk ke hati,menjentik batang hidung tapi pada masa yang sama cukup lunak didengar. lazat diambil. 'terasa' di hati tapi tak 'terasa hati'.

Indahnya kata-kata orang yang berbahasa. Lebih indah lagi bahasa orang yang Ikhlas!

0 comments:

Related Posts with Thumbnails