Thursday, November 4, 2010

Kenapa terlalu lemah?


 In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful
Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha pengasihani


Daun muda masih hijau
segar dan mekar
ditimpa air tak jatuh
ditiup angin tak luruh

pemuda kena kuat. ditimpa air tak jatuh,ditiup angin tak luruh.persis daun muda.

Sedang menyiapkan powerpoint maza ya'ni untuk pembentangan di usrah,sambil-sambil otak pasca-peperiksaan sibuk mengingatkan,'ingat,CASPER!' bila mana huruf digunakan dalam slide kabur.

perut masih sakit. sudah tiga hari. angin. monsun mungkin . sebab selalu orang kalau perut masuk angin sapu2 cap kapak dah baik. i went to the farmacy. sebab saya memang tak layan klinik. cepat hemo tgk MA yang cincai.hampir semua penyakit dilabelnya demam dan balik bolehla bawak panadol tambah koleksi dekat rumah. beli dekat kedai sepapan rm1 lagi murah dari tambang pegi klinik. 

td nak muntah lagi. dan lagi.walaupun makan cuma 2-3 suap. sedih tengok nasi yang menangis nak dibuang. intan kata lainkali mintak dengan kakak kedai tu,"kak,bagi nasi 5 sudu." heh.

dua hari ni cukup kerap juga mengaduh. entah berapa kali.hari ni.
saya teringat Rasulullah.nak mengaduh pun malu.
Rasulullah cukup kuat. 

Suatu hari baginda masuk ke Masjidil Haram untuk solat.lalu dilihat pembesar Quraisy dan leher nabi diikat dan ditarik. Nabi dipukul-pukul. Menangis?Mengaduh?
Tidak.

Di Tha'if. Nabi dicaci dan dilempari batu sehingga berdarah tubuhnya. mengalir sampai bertakung di sepatu. Ya Rabb. Baginda cuma berkata,"ya Allah,maafkanlah kaumku,sesungguhnya mereka itu kaum yang tidak mengetahui." (H.riwayat Bukhari& Muslim)

Perang Uhud.Topeng Besi nabi dilempar batu.Serpihannya menembus pipi Nabi sehingga mengalir darah dari celah-celah topengnya. Sakit?Kau fikir?
kalau saya emcee sebulan jawabnya. lalu mengemis simpati di status facebook kononnya tersangat sakit. lembik.

heh.malu lah eichan. Rasulmu lebih perit kesakitannya. apa yang kau alami ni belum apa-apa. 

teringat beberapa hari lepas,ada program motivasi bersama pelajar Maahad.saya mengadu 'restless'. tak cukup tidur sebab malam sebelumnya gunting VIPP sampai tergunting jari.tak tipu.kepenatan. perasaan masa tu macam zombi. saya merungut. Muna dan atiq mesti bosan tapi saya tak peduli. yang saya tahu saya penat.

Tapi rasul berdakwah lagi penat. Malu tahu,malu. Bila sikit macam tu dah mengadu penat.

Dan ini bukan untuk saya saja sebab semua orang pun mesti begitu. Dalam dakwah semua terasa penat. rasa cukup lelah bila mad'u tak makan saman. rasa cukup fed-up bila orang-orang tetap tak nak beriman.

saya,antara orang yang cepat merasa lelah. Bila pertama kali saya pakai tudung labuh di rumah,emak dan adik beradik yang lain terkejut. ada yang menyakat. "Ai,sejak bila jadi ustazah?"

sampai bila saya semakin menunjukkan perubahan. saya mula istiqamah pakai stokin,mak mula-mula marah. bukanlah marah sangat. cuma,saya tahu emak tak biasa. bagi dia,tutp aurat cukup pakai tudung. mak orrang yang rajin solat,mengajar budak mengaji dan suaranya mengaji cukup sedap. tapi macam kebanyakan orang-orang kampung lainnya,mak anggap 'orang islam biasa' ialah memakai tudung,solat,puasa dan cukup itu. mak kata pakai stokin,"over nya.nak macam ustazah pulak."

bila adik beradik saya ajak makan kfc dan McDonald,saya tolak elok-elok cakap saya boikot. diorang macam tak dapat terima.sejak tu,isu ‘saya dan boikot’ jadi bahan ejekan.

Bila saya asyik mengaji,ada suara-suara yang kata,"xyahla nak alim-alim sangat,asyik atas tikar sejadah". mereka bukan  jahat,percayalah,cuma tak biasa mungkin. saya pun baru lagi begini. sebelum ini tdak.

semua ini kadang-kadang melelahkan saya.

pernah ketika balik dari sebuah daurah,saya berpakaian jubah dan tudung labuh. Saya tiba-tiba teringat,"eh,nak balik dengan pakaian begini?"

lalu seorang kawan mengingatkan,"bangga dengan izzah Islam,eichan." saya faham. saya pulang dengan jubah dan tudung labuh itu. 

"Pakai macam orang Arab aja mak tengok.." saya tak tahu itu sindiran atau tidak tapi saya cuma pikir positif dan bila anda bersangka baik,ia jadi sesuatu yang sangat comel tahu.

saya pernah dikata Al Maunah,juga pernah dilabel ekstremis bila membuka video jihad Palestin di Youtube. Melampau!

ujian ini pernah melelahkan saya.kadang-kadang saya menangis.

tapi nabi tak pernah lelah. 

kita semua ,mengaku atau tidak,cepat merasa jemu dan letih dengan ujian. cepat hilang semangat. cuba bayangkan kalau Nabi hilang semangat ketika diletakkan perut unta busuk ketika sedang solat di hadapan Kaabah. atau ketika dilempari batu di Thaif. atau ketika para Muslimin membantah dan tidak mahu bercukur tanda protes akibat Perjanjian Hudaibiyah di bawah poho Samrah. Atau ketika mana Abu Thalib meninggal tanpa syahadah. atau ketika bapa saudaranya hamzah dibunuh dan jantungnya dilapah.

Saya pernah mendengar kata-kata seorang sahabat,"kalau nak kira terasa,Nabi lagi patut terasa."

Mana tidaknya,nabi lagi banyak rintangan. Pernah satu ketika seorang Badui meminta harta daripada Rasulullah lalu merentap selendang kasar buatan Najran yang di leher Rasulullah sampai berbekas. Biadap kan?kalau saya dah lama badui tu tidur di ICU. Tapi Nabi tidak. Baginda berpaling dan tersenyum lalu memerintahkan orang memberi apa yang ia mahukan.(Hadis dari abu Hurairah)

MashaAllah. 

begitu juga dalam semua yang dilakukan. cepat sangat putus asa. give-up, menyerah. haih. pemuda adalah daun hijau. segar. ditimpa air tak jatuh,ditiup angin tak luruh.


0 comments:

Related Posts with Thumbnails