Wednesday, February 17, 2010

Aku sedang merindu


ini adalah kisah benar. Ini adalah luahan hati seorang pencinta.

Saya ada seorang kekasih. yA,saya jujur mengaku. Dia sangat kacak. Wajahnya bercahaya bila dipandang,begitulah kata kawan-kawannya. saya sayangkan dia lebih dari nyawa saya sendiri. sangat-sangat. Jujur saya cakap,lebih dari emah ayah saya lagi. Dia pun sayangkan saya. sangat-sangat. saya tak pernah lagi berjumpa dengan dia,tapi insyaAllah tak lama lagi. dia pun dah janji kalau betul saya sayang kat dia,saya akan dapat jumpa dia. Saya rindu sangat dengan dia. saya rindu. jujur saya rindu. .

Dialah nabi saya,Muhammad S.a.w.

Siapa yang tak rindu kepada cahaya bumi ini?rahmatallil'alamin?siapa tak kasih kepada pengubat hati,manusia terindah di muka bumi ini.?siapa yang tak menangis mengenang kisah hidupnya?

sebentar tadi saya melihat iklan Maulidur rasul di televisyen,dengan tema 'menghidupkan sunnah Rasulullah.' Ia buat saya terfikir,"berapa banyak saja sunnah Rasulullah yang saya amalkan sehari2?"
Setakat baca doa sebelum makan,dahulukan memakan buah dan lain-lain,itu cuma sebahagian kecil saja dari amalam rasulullah.Itupun selalu juga terlepas. 
Teringat kisah sahabat-sahabat nabi yang begitu bersungguh2 mengikut sunnahnya sehingga ke perkara-perkara yang kecil seperti memakai sandal sibtiyyah(Ubaid Bin Juraij) dan sebagainya. apatah lagi sunnah-sunnah lain yang diamal tanpa lupa dan lalai.
Sungguh,telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu(yaitu) bagi orang yang mengharap(rahmat) Allah dan (kedatangan) hari Kiamat dan banyak mengingat Allah"
Surah Al ahzab;33: 
 
Membaca buku syama'il Muhammad S.a.W ,salah satu karya terbaik tentang peribadi rasulullah karya Imam tirmidzi;hati saya makin terpaut pada kekasih Allah ini.

dari apa yang saya baca,ternyata Muhammad bukan insan biasa. dia adalah insan kamil yang benar-benar diutuskan Allah sebagai nabi. Keperibadiannya memukau..

Ayuh kita renung-renung serba sedikit sifat-sifat akhlak dan ibadat nabi,sunnah baginda yang boleh kita ikut:

1. Berpuasa Isnin -Khamis

Aisyah r.a meriwayatkan,
Maksudnya: Rasulullah S.a.w selalu mengharao dan menunggu untuk berpuasa pada hari isnin dan Khamis.
(Riwayat Tirmidzi,nasa'i,Ibnu majah dan Ahmad)

-saya mengenali seorang sahabat yang istiqamah berpuasa isnin khamis sepanjang minggu. Saya pula selalu saja gagal. 

2. Solat Malam
Abu Hurairah r.a meriwayatkan,
Maksudnya: "Rasulullah S.a.W melaksanakan solat sehingga kedua kaki beliau membengkak. Beliau ditanya," Mengapa engkau melakukan hal ini,padahal engkau mengetahui bahwa Allah S.w.t telah mengampuni semua dosaku yang telah berlalu dan aka datang?' Beliau menjawab,"Tidakkah aku menjadi hamba yang banyak bersyukur(afala akunu abdan shakuraa?)


3. Gurauan yang benar(haq) dan tidak melampau
 Abu Hurairah meriwayatkan,Maksudnya,"para sahabat berkata,"Wahai rasulullah,engkau mencandai kami". rasulullah S.a.w menjawab,"Aku tidak akan pernah berkata yang tidak benar"
(Riwayat tirmidzi,Bukhari dan Ahmad)

Anas bin Malik r.a meriwayatkan,maksudnya: "rasulullah pernah memanggilnya ,"Wahai orang yang memiliki dua telinga!"
-Kita?hahah.bergurau tak kena tempat. ketawa macam tak ingat dunia.

4. Membaca Al Quran kalimah demi kalimah
Ya'la bin Mamlak meriwayatkan,maksudnya:  "ya'la bin Mamlak kepada ummu salamah tentang cara Rasulullah S.A.W membaca Al Quran. Menurut ummu salamh.rasulullah S.A.>W membaca Al Quran dengan sangat jelas,kalimat per kalimat."
(Riwayat tirmidzi,Abu dawud,dan nasa'i)


Hakikatnya,banyak lagi keperibadian Rasulullah yang mana jika ditelusuri satu per satu,kerinduan itu akan merenggut jiwa kalian sehingga menitiskan air mata. Rindunya pada nabi. usah dicerita saat membaca detik-detik kewafatan baginda. MasyaAllah.

Ayuh hitung diri sahabat,termasuk saya sendiri.betapa banyak sunnah Rasulullah yang tak teramal.Bukan saja bab ibadahnya,malah tidurnya,pakaiannya,minumnya malah bicaranya,ayuhlah kita amalkan sunnah2 ini sebagai bukti kecintaan pada nabi kita.

Kekasih saya,kekasih kalian juga,bukan?


3 comments:

Adib said...

Akhir zaman semakin dekat, ramai sudah lupa sunnah Nabi. Kebanyakkan pentingkan adat lebih dari Sunnah yg sangat mulia. Selalu kita dengar orang Islam sendiri memperlekehkan sunnah tanpa disedari. Semoga kita mengikut sunnah Nabi, insyaAllah.

Serikandi Islam said...

Ayuh,kita amalkan sunnah nabi. Membudayakan sunnah dalam hiduo..sedaya termampu..yok,yok,yok.semoga mendapat syafaatnya di hari akhirat dan dapat meminum dari telaga Kauthar dari tangannya.=)

Serikandi Islam said...

Ayuh,kita amalkan sunnah nabi. Membudayakan sunnah dalam hiduo..sedaya termampu..yok,yok,yok.semoga mendapat syafaatnya di hari akhirat dan dapat meminum dari telaga Kauthar dari tangannya.=)

Related Posts with Thumbnails