Monday, November 23, 2009

Dai'e tak boleh pilih bulu.


Situasi 1: 


daie: harini saya rasa puas dapat jalankan tugas dakwah..sronok bila dapat tadarus bersama-sama dengan rakan sefikrah,dapat usrah sama2. Nasib baik depa satu kepala. dapat saling 'berpesan-pesan ke arah kebenaran.."


Situasi 2:


daie: ustaz ajar,kita kena bergaul dengan orang alim ulama',jangan dengan orang yang kaki maksiat,Imam Nawawi pesan selalu bergaul dengan orang alim.Nabi kata kalau kamu berkawan dengan tukang besi,kamu akan mendapat bau besi,dan kalau berkawan dengan penjual minyak wangi akan dapat harumnya.Tak sia-sialah aku bergaul dengan orang alim saja.."


Situasi 3:


daie: Tak payah kot tegur dulu..ni bukan golongan mad'u aku ni,aku kecik lagi,golongan ni untuk yang dah tere-tere macam ustaz ke..biar diorang jela tegur..ni bukan tanggungjawab haku ,aku tak layak lagi tegur geng macamni..aku jaga geng-geng aku je dulu sekarang ni.."


situasi 4:


daie: Kang aku jalan dgn budak-budak ni kang orang kata aku ni x thiqah pulak,ustaz rock la,ustazah rock la..xpayahla rapat sangat dengan depa.nanti terjejas imej


situasi 5: 


daie:ish,aku nak tegur orang,kawan-kawan rapat aku pun buat maksiat lagi tak tertegur ,aku pun tak sempurna lagi. malu aku nak ambik tahu,kang orang kata aku poyo pulak


DAN jangan pula fikir daie-daie ini bukan KAMU semua. man qa la la Ila haillallah fahuwa da'ie. =) renung-renungkanlah.
Saya lebih suka ustaz-ustazah yang rapat dengan 'kami' yang kurang ilmu agama,yang kerap buat maksiat ni,daripada ustaz-ustazah yang menjauh sebab nak jaga imej sehingga menimbulkan jurang antara golongan mad'u dengan da'ie.Lihat saja nabi Muhammad. kalau dia cuma mahu berdakwah sesama yang setaraf dengannya,rasa-rasa akan sampaikah Islam kepada bilal bin Rabah?kepada Anas bin Malik?kepada golongan-golongan hamba?KEPADA KITA?
renung-renungkan wahai da'ie sekalian. dekati mad'umu.
Ballighu anni walau ayah-sampaikan dariku  walau sepotong ayat.Sya t ak kata,nabi Muhammad S.A.W kata.=)




(saya bukanlah da'ie terbaik..tapi pernah menjadi mad;u kepada dai'e2 yang baik sehingga mampu menjentik kesedaran dalam hati.apapun Hidayah milik Allah jua) 


8 comments:

Muna 'Izzah Md Isa said...

i always agree with you.
how come u could read my mind :P

i'll try not to write, ok here we go. [takut tertulis panjang2]

pengeksklusifan dakwah.
this is it.

kerana setiap individu itu punya worldview or mindset tentang sesuatu, apa-apa sahaja, jadi baik atau buruk sesuatu itu bergantung kepada bagaimana pandangan awal seseorang itu dibentuk. Di sini wujudnya skeptical thinking - dlm konteks ini daie > mad'u.
Apabila yang bergelar da'i itu punya tanggapan skeptikal kepada mad'u nya yang memungkinkan dakwah tidak sampai.
See. Maka berlaku pengklusteran dalam dakwah, dakwah Islam itu tidak sampai secara holistik.

Dalam hal ni aku x salahkan 1 pihak. Da'i itu juga manusia biasa, jika dlm surrounding kita,mungkin juga da'i itu adalah hasil pendidikan sekular, maka tidak mustahil untuk dia juga menjadi insan sekular. Dia hanya perlu jadi neutral dan sentiasa husnuzzon dengan mad'u-mad'unya.

[better stop now before it become an article]

NORIZAN ZAKARIA said...

haha..tu lah haku kate..once a writer..always a writer..
cop. nk quote:
[pengklusteran dalam dakwah]
nice one.sy mahu menyebut satu lg istilah.[pengkhususan dalam dakwah]
pengkhususan dan pengklusteran dlm dakwah.
sy tw dlm berdakwah scr sistematik.,seseorg da'ie perlu ade pengkhsusan targer group-kumpulan sasaran..sbg salah satu strategi dkwah. contohnya nabi Muhammad pd awalnya mensasarkan dakwah mulianya pada golongan hamba secara sembunyi krn golongn ini lebih mudah didekati.

tp ape yg sy lihat skrg yg jdik mslh yg tulah,yg kamu ckp,pengklusteran. pengehadan. betapa dakwah dihadkan. dlm kata lain,da'ie xnmpk kumpulan yg memerlukan. kamu ingat lg kate2 noh kan?

ape2 pun,sy bersyukur ada da'ie yg nmpk sy satu mse dulu.

p/s:Muna,we hv more things in common than u know..ni bru ckit..haha

NORIZAN ZAKARIA said...
This comment has been removed by the author.
NORIZAN ZAKARIA said...

by the way,ur comment..as brilliant as always lah muna. tenkiu lah sister..hik2..pnjg gn isi bernas takpe

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
NORIZAN ZAKARIA said...

er..by the way..who is this anonymous..n wht are u typing...err..is this ome sorta virus u're sending..anyone?

Anonymous said...

I apologise, but I need absolutely another. Who else, what can prompt?

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Related Posts with Thumbnails