Sunday, November 29, 2009

Korupsi,oh korupsi


Saya       :kau nanti keje,quantity surveyor,tanah2 ni mesti ada kaitan dengan EIA kan?
Jiha       :ha,memang!aku  memang deal dengan EIA(environmental Impact Assessment). 
              tapi aku ingat nak jadi lec je la nanti...bahaya la keje ni  
saya       :la,kenapa?
Jiha       :macam kau cakap tadi tul,korupsi..urusan mintak2 approval ni banyak libatkann
              korupsi. takut aku pun terjebak. Projek Bukit Antarabangsa tu,sebenarnya patut    tak lulus tu,highland towers tu,macamana boleh lulus..?

....... 


sahabat saya dari USM menjentik kesedaran saya. dah lama sedar pasal korupsi ni,cuma keseriusannya saya terlupa sehingga lah semalam semasa perbualan ni berlangsung. sempat saya katakan pada Jiha ,sahabat saya,ketika dia mengatakan kerja guru senang,xada peluang korupsi. siapa cakap,saya bilang.lowongan korupsi banyak juga. Di mana-mana sebenarnya. Korupsi berkadar terus dengan kuasa. Semakin besar kuasa,autoriti,semakin berisiko dikorupsi.


tapi,apa apa pun saya bangga dengan sahabat cumel ni yang mahu elak korupsi. Sbenarnya ia pada diri,kalau jadi lec pun kalau hati hitam akan berlaku juga. Tapi sahabat saya bijak,ambil langkah mengelak.


um,korupsi.Akhir zaman katakan..
p/s:Teringat cerita kakak saya yang bercerita tentang korupsi terang-terangan di kaunter pengurusan sebuah pejabat kerajaan. Nak borang cepat diproses,kena lah hulur. Alahai.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails