Monday, November 30, 2009

Banjir dan hikmah


Tangan gatal. tak boleh berhenti. Semalam merungut2 blog rosak,lalu tekad tak mahu menulis lagi. haha, lucu.  seorang sahabat,menerusi laman facebook ketika saya menyuarakan hasrat nak berhenti blogging langsung bertanya," wht will u do if u don't write?" ya tak ya juga. huhu. tersenyum saya.


sekrang di muar hujan lebat, di kelantan pula dh banjir,macam mana la rumah kami di sana,dengar kata banjir juga, nanti-nantilah pergi jenguk. Di sini,jarang banjir tapi bila banjir tak dijangka. Banjir paling teruk masa tahun 2007. masih ingat lagi?yang masa tu di TV kerap main iklan minta sumbangan,dengan latarbelakang lagu sedih. Sedih la juga.


Tapi hakikatnya menjadi mangsa banjir memang perit. Barang banyak rosak,hidup di pusat pemindahan pun tak lah begitu menyeronokkan. Tapi saya redha,mesti ada hikmah Allah buat begitu, Cuma waktu-waktu ditmpa ujian begini,baru terasa bagaimana rasanya MEMERLUKAN. maksudnya,memerlukan bantuan. sebelum ni kalau ada orang nak bagi baju-baju tak pakai,saya geleng kepala aja,iyalah,baju di rumah banyak.
Bila dah tinggal di pusat pemidahan,semua serba tak cukup . terasa MEMERLUKAN. yang berkereta Mercedes pun jadi kekurangan,yang berumah banglo tengah sawah pun memerlukan,yang bekerja pegawai di pejabat berhawa dingin pun kesusahan,yang bergelang emas ke siku pun terdesak. Semua keperluan xcukup. Iyalah,nak balik ambil barang di rumah pun air tinggi. baru faham perasaan orang yang MEMERLUKAN.


Di pusat banjir makcik-makcik masak gotong royong. Saya masih ingat,lauk hari-hari sardin.sardin,sardin,sardin. Kami tak pula mengeluh.dah lapar,dan ..MEMERLUKAN. orang yang memerlukan tak memilih. Bak kata orang putih,beggars can't be choosers. tapi makcik-makcik yang memasak ni,kadang-kadang jadi pergaduhan. selisih faham. iyalah,bila ada yang macam malas kerja dan sebagainya. dan bila ada yang kepala mengarah,ada mulut becok dan sebagainya. Biasalah,sebelum banjir tak pernah beramah mesra,bila dah dekat kelam kabut. saya ingat lagi. dengar-dengar cerita dari emak.ada selisih faham di dapur. Di tempat saya kurang,di pusat satu lagi. Akhirnya makanan siap lambat. Nah,berlapar anak-anak tunggu nasi lauk sardin.

baru terasa pentingnya perpaduan. baru terasa pentingnya muhibah. Baru nampak relevannya semangat kejiranan.


Lepas tu bila banjir,saya masih ingat,ada solat berjemaah. itu pun berapa kerat saja yang ikut. ramai solat solo. Dah rugi 27 darjat solat. Tapi ramai juga yang baru kali ini lah berpeluang jemaah.


baru terasa asyiknya solat berjemaah. Baru terasa seronok bersalam-salaman lepas solat dan membaca doa beramai-ramai.

tapi masa ini lah doa jadi panjang. Benar kata Allah dalam surah Al Fussilat,
"Apabila Kami berikan nikmat kepada manusia,ia menjauhkan diri(daripada mentaati Kami ) dan menjadi sombong,dan apabila ia ditimpa malapetaka,maka panjang doanya." Surah Fussilat,41:51 
Tapi,tak apalah,janji berdoa, masa ini baru terasa betapa lemahnya di sisi Allah yang Maha Kuasa. 


Sambil saya menaip ni,hujan masih belum berhenti. Harap-harap taklah sampai banjir. tapi apa pun yang Allah turunkan ada hikmah nya. hebat Allah.
SubhanAllah. maha suci Allah yang Maha Mengetahui segala sesuatu.

2 comments:

Adib said...

Assalaamu'alaikum ya ukhti. Its good to see people like you inviting people to patience, gratitude and activeness in the deen.

One thing I'd like to point out is that although praying in congregation is obligatory, it is waived in certain cases which were mentioned by the scholars, one of which is rain which makes the clothes wet, because Allaah says,

{{ and has not laid upon you in religion any hardship }}
al-Hajj 22:78

{{ It was narrated that ‘Abd-Allaah ibn ‘Abbaas said to his muezzin on a rainy day: When you say: I bear witness that there is no god but Allaah and I bear witness that Muhammad is the Messenger of Allaah, do not say, Come to prayer, rather say: Pray in your houses.

It was as if the people found that strange, so he said: Are you surprised by that? One who is better than me did that. Jumu’ah is obligatory, but I did not want to force you to walk in the mud and on slippery ground.
}}

If a person is afraid of harm caused by rain or mud, or in other words, if it is raining and if he goes out to attend Jumu’ah or prayers in congregation he will be harmed by the rain, then he is excused and he will still get 27 times the reward if he prayed at home.

If a person will not be harmed by it because the rain is light, then there is no excuse in that case; rather he has to attend the prayers. Wallahu'alam.

Serikandi Islam said...

haha..first and foremost,jazakallah akhi for that comment..act,as for the hardship..praying in congregation as i mentioned earlier during flood isn't as hard as u thought..we didnt act hv to go to the mosque to pray jemaah as i said we did,it's done right at the pusat pemindahan..that's y it's not reallyy that hard.. i know how islam never burden its people,that's y there's rukhsah and taisir,for certain cases in which difficulties are faced..and we didn't walked through flood or rivers to pray jemaah,..no,sir..huk2..we just prayed right near where we slept,roght at the centre of the Pusat pemindahan(evacuation centre)..

but still,jazakallahu khairan kathiraa for ur share of thought. it's very sweet of u..

Related Posts with Thumbnails