Sunday, September 12, 2010

Raya macam hujung minggu biasa





 Tak tahulah kalau cuma perasaan saya atau memang raya tahun ni semakin kurang meriah berbanding tahun lepas-lepas. malah memang bermula beberapa tahun yang lalu suasanaya semakin pudar dan pudar. Sekali lagi,tak tahulah kot saya saja yang rasa begitu. lain orang lain perasaannya. Sedang warna mata pun lain-lain. melayu pun belum tentu mata hitam,contact lense sudah mampu kasi warna macam-macam. hazel,turqoise[jujurnya sampai sekarang sumpah saya tak tahu mana satu warna turqoise].

Anyway,perasaan raya dah lain. sampai terdengar2 juga suara-suara saya dan adik2 di dalam rumah,"rasa cam malas aja nak raya"..wah.sampai begitu. ke sebab saya dah DEWASA?Wah,kalau begitu jadi kanak-kanak memang asyik~~.=p

pertamanya,sudah tak ramai kanak-kanak muncul di tangga rumah datang beraya.Kalau dulu zaman saya kecil2 masih saya ingat,setiap berapa minit ada saja suara kanak-kanak beri salam. kadang-kadang sampai tak menang tangan. Poket kempis [mak saya lah]bagi duit raya. sekarang jalan sunyi. macam hujung-hujung minggu biasa. mujur kalau jalan2 di pekan tu masih boleh lihat raamai orang mengenakan baju kurung dan baju melayu.hah,nampak la sikit suasana raya. Tapi ziarah-ziarah suda tiada lagi. Apa sudah jadi?

Teori saya:kanak-kanak sekarang dah semakin ego. Malu nak berjalan ke rumah-rumah jiran yang tak dikenali. Malu nak jalan kaki sekeliling kampung. Atau lembik.takut penat. Atau memang MALAS nak bergerak. duduk rumah tengok Hikayat Putera Shazlan di Astro Ceria lagi seronok. atau teman mak tengok konsert Diva Siti Nurhaliza yang ditayang back to back-sampai rasa nak muntah.mungkin la.

Malu nak ziarah. Segan nak berkenal-kenalan jalin ukhuwwah. Bukankah selama ini itu yang bagusnya tentang adat kita orang Melayu di hari raya?jangan kata kanak-kanak.orang dewasa pun. Saya pun.[tapi saya tak ada transport dan kawan-kawan duduk jauh]-okay-alasan.

tapi apa-apa pun.yang paling buat saya terkilan,satu perkara yang tak berubah dari dulu ,iaitu penghayatan Aidilfitri. tadi,semasa dalam kereta dalam perjalanan pulang dari Pahang beraya,saya menyanyi-nyanyi dengan cukup kuat mengikut lagu yang terpasang. Lagu inggeris,bertukar ke lagu Arab-ke lagu melayu- lagu maher Zain pula-cukup 1malaysia pendek kata.Tiba-tiba saya tersedar,"adakah saya akan menyanyi begini di bulan ramadhan?"

TIDAK. Saya malah nak membuka tv dengan kuat pun tak berani. Konsert di tv,saya terus tukar channel. Hormat ramadhan,niatnya. Tapi adakah ramadhan yang saya hargai,atau fahilatnya?adakah ramadhan yang saya takuti atau Tuhan saya,Allah?Adakah semua amal terhenti di ramadhan?bergema takbir equals to berakhir rasa muraqabah?

ouh. Tidak hairanlah Nabi berpesan di dalam hadisnya,"Brangsiapa menghidupkan malam raya,tidak akan mati hatinya di saat hati-hati lain mati."Astagfirullah. Nabi berpesan di dalam hadisnya diriwayatkan Abu Hurairah,"Hiasilah raya mu dengan takbir dan tahmid."
Bukan dengan menyanyi2 lagu raya-mintak-mak-kuih-sepotong-dam-dam-dum bunyi mercun dan sebagainya.

Di Tv,suasananya masih sama. Raya jadi adat,bukan ibadat. sambutan,bukan penghayatan. cuma yang beza sambutannya di televisyen lebih bersifat lokal. 1malaysia. kalau dulu raya aidilfitri-equals kepada sarkis -sarkis dan lebih banyak sarkis. kemudian sampai pula kepada era hari Raya equals kepada Aishwarya Rai,Shah Rukh Khan dan sebagainya. Baru sekaranglah yang ditayang lebih banyak cerita2 tempatan.Tapi hedonisme la pula. Konsert sana konsert sini.

malaysia saya kira merdeka hanya bila di media,Aidilfitri mendapat pentafsiran baru yang lebih tulen,sejati dan islamik.

2 comments:

Adib said...

Well said. :)

Serikandi Islam said...

thanks=)

Related Posts with Thumbnails