Tuesday, June 7, 2011

Ujian :Tribute to a broken heart,and Kak Suhaili.



Ujian.
Siapa lah yang tak pernah ditimpa ujian. Kalau adat bumi sentiasa ditimpa hujan,adat langit sentiasa ditutup awan,adat pokok daunnya selalu keguguran,maka adat manusia kan selalu didatangi ujian.

Ujian I:

[2:214] Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (ujian) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: “Bilakah datangnya pertolongan Allah?” Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.

Kita mahu masuk syurga tapi dengan cara yang mudah? Tiada jalan pintas ke syurga abadi. Ganjarannya super-hebat maka ujian dan tribulasinya juga seharusnya nelayakkan kita untuk syurga. Kalau ditimbang amalan kita memang tidak cukup untuk syurga maka Allah beri kita ujian kerana dengan kesabaran kita ini mudah-mudahan ia melayakkan kita ke syurganya.

Kak,bila memilih Islam memang jalannya sukar dan meletihkan. Menguji kesabaran dan menduga ketahanan. Tapi sebandingkah kesengsaraan kita dengan Bilal Bin Rabah?Baru beberapa lama memeluk Islam sudah diuji dengan disiksa di tengah padang pasir dengan memakai baju besi yang panas dan melekat dengan daging-daging di badannya ,memanggangnya hdup-hidup di bawha terik matahari. Semakin disiksa mulutnya semakin ligat menyebut "ahad,ahad" bermaksud Yang Esa,Yang Esa.

Bagaimana pula dengan Sumaiiyah?Perempuan pertama syahid di jalan Allah. Disiksa dikat di tengah padang pasir tapi hatinya utuh memilih Allah sehingga ditikam dan dibunuh. Tempatnya di syurga.




[5:48] Dan Kami telah turunkan kepadamu Al Qur’an dengan membawa kebenaran, membenarkan apa yang sebelumnya, yaitu kitab-kitab (yang diturunkan sebelumnya) dan batu ujian terhadap kitab-kitab yang lain itu; maka putuskanlah perkara mereka menurut apa yang Allah turunkan dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka dengan meninggalkan kebenaran yang telah datang kepadamu. Untuk tiap-tiap umat diantara kamu, Kami berikan aturan dan jalan yang terang. Sekiranya Allah menghendaki, niscaya kamu dijadikan-Nya satu umat (saja), tetapi Allah hendak menguji kamu terhadap pemberian-Nya kepadamu, maka berlomba-lombalah berbuat kebajikan. Hanya kepada Allah-lah kembali kamu semuanya, lalu diberitahukan-Nya kepadamu apa yang telah kamu perselisihkan itu,

Qul La Ilahaillallah,summas taqim.(Katakan la ilahaillallah dan berteguhlah) Pesan Rasulullah kepada seorang sahabatnya.

Dalam Setiap Ujian ,Allah berada cukup dekat dengan kita.Pray. He  always listen. Maybe He doesn't fulfill our prayers yet,but why gives you stuff when it might not be good for you?and verily He knows best,don't He?


“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya” – al-Baqarah : 286.
“Allah tidak membebani seseorang melainkan (sesuai) dengan apa yang diberikan Allah kepadanya”- at-Talak : 7

Ujian II(Untuk diri)

"Boleh jadi kamu membenci sesua tu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
(Surah Al-Baqarah ayat  216)

Biarlah.kalau ada jodoh,ada lah tapi kalau Tak ada jodoh nak buat macammana. allah juga yang tahu yang terbaik untukmu wahai diri.


Ujian III(untuk diri)

“Dan janganlah kamu berasa lemah, dan jangan (pula) bersedih hati, sebab kamu paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang yang beriman” – ali Imran : 139.

Inilah ujian pertamamu sebagai da'ie. Ayuh mulakan Misi dakwahmu! Satu hari nanti sinar agama akan melimpah dalam keluargamu!

2 comments:

Piipy said...

interesting entry :) thanks ican...
and same goes to u, keep praying,insyaAllah will get the best 4u, pray 4ur family too..jiayou ican ^^

Serikandi Islam said...

thank you.jalan sama2 ya?=)

Related Posts with Thumbnails