Tuesday, September 13, 2011

Hebatnya bersuhbah


"Um..Pak Uda. ana minta maaf kalau selalu sangat ganggu Pak Uda.sebenarnya ana tak ade la ada masalah sangat kalau ikutkan. Tapi ana selalu sikit-sikit nak rujuk Pak Uda,sebenarnya sebab.."

tiba-tiba hati merah ini jadi sebak.

"..sebab ana sebenarnya nak kan tarbiyah Pak Uda tu. Cara pak uda train ana,cara Pak Uda push ana,motivate ana. Itu yang anak nak sebenarnya."

Aku lihat lelaki itu tersenyum. Manis senyumnya seperti selalu. Ustaz yang ingin dipanggil Pak Uda tanda mesra,hanya berkata," Tak apa."

dan sejak itu memang dia banyak menggerakkan aku.

        Dulu macam cuma mimpi untuk mendapat tarbiyah darinya. Orang yang hebat,baik dari segi harakinya mahupun ilmunya. Pemikirannya kelas pertama,mentalitinya lain dari lainnya,mendengar sepatah nasihat darinya melegakan jiwa dan menyelesaikan kerunsingan.

Sengaja aku rujuk-rujuknya selalu walau pada hal sekecil-kecil sebab pada hal sekecil-kecil tulah kadangkala banyak yang aku dapat.

........................................

"Kau tahu,cara tercepat kau nak berubah dan tingkatkan iman ialah dengan suhbah."
"suhbah?"Ekspresi mukanya seakan-akan bertanya demikian. Beliau fokus ,mendengar dengan sepenuh perhatian.

"Suhbah maksudnya kau berdamping dengan orang baik-baik.Kau tahu bila kita berkawan dengan orang yang alim,para ulama' besar pengaruhnya akan sampai kepada kita. Walau kadang-kadang kita rasa hina dan tak layak bersama mereka."

Dia angguk-angguk. Tak perlu banyak respon. Aku rasa nasihat aku beri itu sudah meresap dalam jiwanya. Satu masa dia akan ingat dan fikir kembali. Tentang hebatnya SUHBAH.

...............................

"Kau dah lain kan sekarang.."Kata shabat lamaku dari bangku sekolah menengah Cina dulu. Dulu kami macam belangkas. dulu kami pernah berjanji setia sampai umur dewasa,akan selalu tegur sapa ,berkhabar berita. Akan kenal suami isteri. Kenal sampai mati. Kami pernah berkongsi cerita Kekasih hati kekasih gelap kekasih monyet kekasih abadi. Zaman muda mudi aku ada keseronokan dan dia.

"Lain?umm..entah."aku mengangkat bahu di hujung telefon.
"Lainla..dah banyak berubah."
"InsyaAllah,"
"Alhamdulillah."balasnya.

Orang berteka teki apa yang terjadi kepadaku sehingga mengubahku sehingga ke tahap begini,(walaupun diri ini sebenarnya jauh lebih jahat dan busuk hatinya berbanding yang lain) tak kurang juga yang membuat dugaan aku berubah kerana lelaki. "Sudah pasti ustaz itu...ustaz ini..si polan dan si polan".

Hatiku tak pernah memberi atribut pada diri tentang apa yang terjadi pada diriku. Semuanya kurniaan Allah. dan berkah sahabat-sahabat dan orang yang dekat denganku.Berkat Muhibbin di kelilingku yang sudi menemani insan faqir dan dhoif ini.

 “Jangan kamu bersahabat melainkan dengan orang yang beriman dan jangan berikan makan kecuali kepada orang yang bertakwa.”(Hadis riwayat Abu Daud dan at-Tirmizi).

0 comments:

Related Posts with Thumbnails