Thursday, December 3, 2009

Saya tersenyum kerana saya seorang wanita




Tadi saya melihat emak menyapu lantai,sambil membebel-bebel sebab sampah banyak. saya panggil emak.
"Emak,mak,"saya panggil.
saya buka buku Riwayat Bidadari Syurga dan tunjukkan kepada emak.
"mak,setiap wanita yang menyapu lantai sambil berzikir pahalanya sama seperti menyapu lantai di Baitullah."
mak yang setia mendengar terus tersenyum,"eh,kalau macam tu aku nak pergi berzikir lah!"Emak jawab ,teruja,lalu  terus ke depan sambung menyapu.
haha. Cerita ini cerita betul ,serius betul,malah baru saja terjadi. mak saya memang comel perangainya. tergelak saya.
sambil-sambil dia menyapu saya dengar dia menyambung,"ni kalau yang selama ni mak menyapu ni,berzikir ,agaknya dah banyak dah ek pahala mak."
:)
saya tersenyum lagi.alhamdulillah.janji ikhlas mak.

                                                         ...                                                  
beberapa hari yang lalu,saya pernah membaca satu cerita tentang seorang perempuan yang ingin mengahwini suaminya semata-mata kerana nak membantu suaminya berdakwah. Dia mahu menjadi individu yang mengurus segala keperluan suaminya supaya suaminya senang menjalankan kisah dakwah. lalu beberapa hari yang lalu,saya ceritakan kisah ini kepada seorang teman dan katakan yang saya ingin menjadi persis wanita mulia itu. Saya mahu jadi pengurus suami kelak,jadi tulang belakang,jadi penawar hati supaya lebih giat berdakwah(itu pun kalau saya dapat suami yang buat kerja dakwah nanti,InsyaAllah). Yang pasti,saya juga mahu menolong agama Allah.


Dan tadi saya temukan satu ayat di dalam sebuah buku yang sangat menggembirakan saya.
"Allah S.W.T akan memasukkan setiap wanita yang membantu suaminya di dalam urusan agama ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya:)


dan kamu tahu?seorang wanita solehah lebih baik dari 70 orang lelaki soleh.ya,tersenyumlah wanita,kerana dirimu,begitu berharga.

 Sekali lg tersenyum mengingat hadis Nabi Muhammad S.A.W riwayat Muslim yang berbunyi," Dunia adalah perhiasan dan seindah-indah perhiasan dunia adalah wanita solehah"
betapa tinggi darjat wanita.

p/s:teringat akan buku Benarkah Wanita dikongkong syariat yang dibeli dari ustaz Afif lama dahulu yang masih belum habis dibaca. semoga dapat kembali membacanya.

8 comments:

Muna 'Izzah Md Isa said...

saya pun nak jadi macam tu..

:)) senyummm


*gatal kau muna entry lain x nak komen.teehee

Serikandi Islam said...

hahaha..sy tw..baitul muslim..ngehe..xpe,amin

Muna 'Izzah Md Isa said...

haha.
no. seriously.
baitul muslim permulaan untuk baitul jihad dan baitul dakwah.
oh dear.
menjadi tulang belakang dalam satu perjuangan itu cita-cita termulia. biar kamu tidak turun ke medan juang, STILL kamu dianggap sedang berjuang.
(*_*)

sape x nak?

:)

Serikandi Islam said...

betul.sebab itulah wanita dimuliakan.malah Rasulullah ketika ditanya Aisyah jihad terbesar wanita ialah haji mabrur..xperlu menggalas senjata berperang tapi ganjrannya tetap serupa..baitul muslim ke arah sempurnakan separuh dr agama..


saye juga mahuuu!(mksud sy jd tulg belkg suami kelak.heehee)

ehsanhalim said...

bagus artikel ni.

apa kata muslimat juga turut berjuang bersama suami di medan masyarakat?

bukan sekadar jadi assistant suami. Sbb kerja dakwah semakin byk dan tenaga penggerak terlalu sedikit.

bg ana, klu ana terlibat dgn dakwah, insyallah ana pun nak suruh isteri ana terlibat juga. mengikut kemampuannya.bukan 'simpan' kt rumah sahaja.

siapa lg yg nak counter golongan sister in islam jika tidak muslimah yg berfikrah?

kesimpulannya,muslimat ada peranan yg perlu dimainkan utk menegakkan daulah.


sekadar pencerahan minda. jgn marah.hehe (",)

Serikandi Islam said...

huk2..xpe,sy pun suke. InsyaAllah,sy pun ade berfikiran demikian,sebab muslimin dgn golongn sasarannya dan golongn muslimat gn golongan nya. tapi sy ade sdikt kbimbangn,yg mane bile semua muslimat sibuk berdakwah,takut terabai tanggungjawab kpd suami dan keluarga. sedangkan kaum2 muslimat yang mziarahi jenazah pun,nabi berkata kepada mereka,dalam satu riwayat,"tiada pahala bagimu untuk berada di sini dan menyuruh mereka pulang berkhidmat kpd suami krn itu lebih baik drmereka..

tp sy juga setuju glgn muslimat juga perlu melibatkan diri,selagi mana tdk mgabaikan tggungjwb plg awla'iaitu pd suami..

terima kasih akh ehsan=)..ayuh kita same2,msg2 punye peranan,muslimin dan muslimat.thnks 4 ur share of thoughts.=)

Muna 'Izzah Md Isa said...

"tapi sy ade sdikt kbimbangn,yg mane bile semua muslimat sibuk berdakwah,takut terabai tanggungjawab kpd suami dan keluarga."

izin quote.

lesson dlm uzlah saya. "berkorban bukan terkorban"

sama dalam situasi yang kamu bimbangkan ini. apabila ia menjadi lilin, bukan pelita - berkorban dan juga terkorban.

ada pejuang yang tersilap berkorban sehingga mengabaikan tanggungjawabnya kepada yg lebih awla', mengapa begitu? sedangkan as syahid Imam Hassan Al Banna sendiri merupakan bapa, dan juga suami yang tak pernah lupa akan tanggungjawabnya kepaada keluarganya.

mengapa situasi ini boleh berlaku?

seorang mahasiswa, juga aktivis yang giat di luar kampus, namun terkorban di medan peperiksaan, syahid dalam timbunan buku-buku. apakah perjuangan itu menjadi alasan untuk seseorang itu kecundang dalam satu hal yang lain?

persoalan.

Serikandi Islam said...

sbb itu perlu berhari-hati..mesti tahu dan faham kaedah awlawiyyat dalam me'multitasking'. seorang daie perlu pandai multitasking in a way that tahu mane yg perlu diutamakan pada satu-satu masa,dan dalam kebanyakan mas apandia mencari keseimbangan antara semua itu.

keywordnya multitasking.

Related Posts with Thumbnails