Wednesday, December 2, 2009

siapa pendatang 'asing' ni?


duduk di rumah ni baru dapat merasa tengok tv. di maktab jarang-jarang sekali. malas nak turun tengok tv. bila di rumah ni,nak tengok tv rancangan kena ikut taste mak. apa lagi,drama melayu lah. yang endingnya senang-senang saya boleh ramal. mesti akan ada yang mati,samada tengah sujud atau dalam tidur,lepas tu mesti ada adegan tolak-tolak ,halau-dari-rumah-dalam hujan,mertua xrestu perkahwinan dan sebagainya. stereotype.tapi bila saya dan adik-adik komen macam tu,mak marah,katanya,"senang-senang kau ja buat filem"haha. lucu.


tapi cerita Melayu saya boleh tahan lagi. ada la juga sekurang-kurangnya mesej yang dapat sampai. tapi yang buat saya sakit jiwa ialah cerita Indonesia. masyaAllah,dari pagi,Soleha,lepastu tengahari cerita karut apa tu yang lelaki buruk rupa tu,terus ke cerita indon apa tah lagi selepasnya. kalau setakat Soleha tu saya boleh tahan la lagi,ada la juga unsur muslimahnya. tapi cerita khurafat yang tayang waktu zuhur tu. hari tu tertengok sekali,sebab mak dah pasang. Dengan Dewi Bulan lah,pari2 lah. Astagfirullah. Geram juga. cerita macam ni kalau kanak-kanak tengok tak ke terpengaruh. kalau cerita Holywood boleh tahan la,budak-budak ni faham lah juga 'orang putih memang macam tu. Orang putih tak sembahyang".Mungkin anak-anak kecil akan kata begitu. tapi kalau dah berwajah melayu tu,faham-fahamlah.Sedangkan kita tahu tiada tuhan melainkan Allah, Allah mencipta bulan,mencipta langit. tak mungkin ada dewi bulan lah,dewi apalah.


Mungkin ada yang berkata saya terlalu 'syadid' dalam menilai hiburan. Terlalu rigid. saya benci kenyataan sebegitu. saya pun suka hiburan,saya juga manusia,tapi hiburan tak bermanfaat macam tu tak patut. selama-lamanya anak-anak dihidang dengan angan-angan dan fantasi. Dunia putera kacak,puteri cantik,pari-pari dan macam-macam lagi. rancangan yang mengheret generasi dari realiti.

Rancangan Indonesia terlampau banyak saya kira. Sempat saya katakan dengan sinis tadi kepada adik saya,"ai,dah macam terjajah pula". iyalah. 
 lepas ini,bolehla pegawai imigresen sambut pendatang-pendatang "konon asing" dari Indonesia di sempadan dengan kata-kata,"selamat datang,buat lah macam rumah sendiri"

p/s: mungkin perlu tukar nama pendatang 'asing'. saya pula terasa asing di rumah sendiri.

2 comments:

Ariff Putera Tun Tuah said...

Urm.. Masalahnya, org2 tua suke tgk cite neh.. Pas cite solehah, cite berok.. Pastu cite sekar plak.. Dulu dgn cite intan.. Kdg2 sakit jiwa tgk cite dari sana.. Plot die x abes2.. Sme jek.. Lps mak hilang, anak plak hilang.. Lepas sorang neh sakit, nak pergi berubat, sorang ni plak sakit.. Lepas mak hilang, anak plak hilang..

Cite intan dulu lagi hebat.. 3 generasi dorang balun sekali.. Haru betoi..

Serikandi Islam said...

betul,betul,betul..sy stuju..kalau anak2 kecik yg tgk xpe lg.ini..org tua..masih mahu melayan cerita fantasi..bukan nk condemn tp..smpai bila kita nk disajikan cerita2 mcmni?


mmg terjajah gn Indonesia..jajahan melalui media..aduhai..

Related Posts with Thumbnails